• Tylko w limango
  • Wywiady
  • Mama gotuje
  • Moda i pielęgnacja
  • Relaks
  • Porady dla Mam
  • Znane Super Mamy
  • nasz sklep
    • Tylko w limango
    • Wywiady
    • Mama gotuje
    • Moda i pielęgnacja
    • Relaks
    • Porady dla Mam
    • Znane Super Mamy
    • nasz sklep

    Wpływ reklamy na dzieci

    11 grudnia 2014

    Kasia Nowakowska - belka

    Reklama jest jak wiadomo dźwignią handlu, a owej dźwigni ramieniem – zbrojnym, dodajmy – są nasze kochane dzieci. Inteligentni reklamodawcy tak konstruują przekaz, by to dziecko było jego głównym odbiorcą. A kto za to płaci? Pani płaci i pani, i pani… i ja!

    Reklamy dla dzieci

    Moje córki uwielbiają robić ze mną drobne, codzienne zakupy. Przeważnie wpadamy do małego marketu nieopodal domu. Kupujemy podstawowe produkty: masło, płatki śniadaniowe, banany i co tam akurat trzeba uzupełnić. Dziewczynki mogą zdejmować wskazane produkty z półek i wkładać do koszyka, co sprawia im wielką frajdę, bo czują się “dorosłe”. Mają też pozwolenie na jakieś swoje małe widzimisię: soczek lub w miarę zdrowe słodycze – w ograniczonym i z góry ustalonym wyborze. To oczywiście też powód, by lubić zakupy z mamą.

    Nieodmiennie zaskakują mnie jednak swoją dogłębną znajomością rynkowej oferty, marek i produktów. Idąc wzdłuż półek, bezbłędnie recytują nazwy handlowe. Starsza dopiero niedawno nauczyła się czytać, więc to nie tak, że odczytuje coś z etykiet. A zdarza się, że na widok któregoś z mrocznych obiektów pożądania – na przykład miśków Haribo – ODŚPIEWUJĄ piosenkę z reklamy lub rzucają reklamowy slogan danego produktu.

    Wpływ reklamy na dzieci?
    Skąd one to znają? Telewizja zniknęła z naszego domu na kilka lat przed ich narodzinami, więc tutaj nie mają styczności z reklamą. Owszem, podczas wizyt u dziadków, jeśli jest włączony telewizor, to zdarza się. W kinie przed filmami też jest zawsze długaśny blok reklamowy (niektóre dzieci są po nim już tak zmęczone, że wytrzymują góra 15 minut właściwego filmu). Ale to wszystko są sytuacje sporadyczne, które nie wyjaśniają tej biegłości, z jaką dziewczynki rozpoznają produkty i marki, które nigdy nie zagościły w naszym domu, bo ich – z różnych powodów – nie kupujemy.

    Przekaz reklamowy zapada dziecku w pamięć
    Dość szokującym odkryciem było dla mnie to, że dzieci wymieniają się wiedzą na temat produktów – oczywiście głównie słodyczy czy słodkich napojów – w przedszkolu i szkole. Tam poznają nazwy, czasem spróbują jakiegoś “zakazanego owocu” przyniesionego przez kolegę i uczą się nawzajem reklamowych haseł, wierszyków i piosenek. Na zakupach reagują na widok znanych już sobie słodyczy niczym pies Pawłowa na dzwonki: ślinią się i recytują stosowne hasełka (tzn. pies podobno nie recytował, przynajmniej z rzadka). Jeszcze gorzej jest w sklepie z zabawkami, gdzie okazuje się, że Lego, Barbie i koniki Pony wiodą w wyobraźni naszych dzieci jakieś zupełnie osobne życie, zbudowane z rymowanych przekazów reklamowych.

    Badania udowadniają, że najmłodsi lubią oglądać telewizję. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że większość z nich spędza przed telewizorem średnio około trzech godzin dziennie, to należy przypuszczać, iż oglądają w tym czasie co najmniej kilkanaście reklam. Reklamodawcy zdają sobie doskonale z tego sprawę i dlatego znaczna część reklam telewizyjnych (nie tylko tych adresowanych bezpośrednio do najmłodszych) zbudowana jest tak, by zainteresować nimi dzieci. Bo dzieci mają tę moc, by namówić mamę i tatę na zakup akurat TEGO produktu tylko dlatego, że podoba im się animacja albo wierszyk.

    Potężna siła reklamy
    Dzieci, zwłaszcza te w wieku przedszkolnym, przyjmują reklamę bezkrytycznie. Wynika to z ich niedojrzałości psychicznej i społecznej. Dopiero siedmiolatki zaczyna cechować pewien stopień krytycyzmu. Za najbardziej podatne na oddziaływanie filmów reklamowych uważa się dzieci w wieku: 5 -10 lat. Reklamodawcy znają wyniki badań socjologów oraz psychologów i wykorzystują je bezpardonowo. W efekcie mamy w swoich domach małe pompy ssące, które wysysają gotówkę z porfela, wskazując nam coraz to nowe reklamowane zabawki, słodycze i napoje.

    Nie opędzimy się, będziemy płacić.

    A Wasze dzieci lubią i znają reklamy? Czy pozwalacie dzieciom oglądać bloki reklamowe i czy potem w sklepie też wybierają produkty, które widziały w reklamie? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

    Share Button
    Budżet domowydomowe finansefinansereklamareklama dla dzieciWychowanie dziecka
    Udostępnij

    Porady dla Mam

    Redakcja Supermamy

    Te wpisy mogą Ci się spodobać

    Przebrania na Halloween dla niemowląt: urocze i bezpieczne pomysły na kostiumy
    22 września 2023
    Dzień Dziecka – Pomysły na prezent dla każdej księżniczki
    18 kwietnia 2023
    Zimowe kurtki, płaszcze dla Ciebie i dziecka!
    14 stycznia 2022

    Napisz komentarz


    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



    • Kupony Limango
    • Garcia
    • Name It
    • Hummel
    • Retour
    • Camel Active
    • Makadamia
    • Carter's

      Witaj na blogu SuperMamy!
      W ramach naszej strony internetowej instalowane są pliki cookie, które umożliwiają zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji (pliki wymagane). W celu wykorzystywania plików cookie do przeprowadzania analizy korzystania z naszego serwisu (pliki funkcjonalne i statystyczne), dostosowania go do Twoich zainteresowań i prezentowania dopasowanych treści reklamowych (pliki personalizowane), potrzebujemy Twojej zgody - klikając przycisk „Wszystko jasne” wyrażasz zgodę na instalację plików cookie przez Limango Polska sp. z o.o. oraz Partnerów na swoim urządzeniu końcowym w najszerszym zakresie. Możesz zarządzać poszczególnymi plikami cookie za pośrednictwem przycisku „Ustawienia ”. Więcej informacji o plikach cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach, znajduje się w naszej stronie Polityka prywatności i Polityka cookies.
      UstawieniaWszystko jasne
      Manage consent

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Always Enabled
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
      CookieDurationDescription
      cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
      cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
      cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
      viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
      Functional
      Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
      Performance
      Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
      Analytics
      Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
      Advertisement
      Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
      Others
      Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
      SAVE & ACCEPT