Jak informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, od początku kwietnia złożono już ponad 2 miliony wniosków o środki z programu Rodzina 500+. Ty także planujesz skorzystać z rządowej pomocy? W takim razie przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak wypełnić wszystkie niezbędne dokumenty.Jak składać wniosek?
Wnioski o świadczenie wychowawcze w ramach programu Rodzina 500 plus można składać od 1 kwietnia 2016 r. Co ważne – odbywa się to bezpłatnie. Niestety pojawili się już oszuści, którzy oferują „pomoc” w złożeniu wniosku lub pośrednictwo. W przypadku, gdy ktoś (firma, osoba prywatna lub np. strona internetowa) żąda od Ciebie opłaty za złożenie wniosku, potraktuj to jako sygnał ostrzegawczy – z wysokim prawdopodobieństwem jest to oszust, wyłudzający pieniądze lub dane osobowe.
Jeśli złożysz wniosek w ciągu pierwszych 3 miesięcy działania programu (czyli pomiędzy 1 kwietnia 2016 a 1 lipca 2016), otrzymasz wyrównanie nawet za 3 miesiące wstecz (czyli od początku kwietnia). W przypadku złożenia wniosku po 1 lipca 2016 roku, pieniądze będą już wypłacane na bieżąco, począwszy od miesiąca, w którym wniosek został złożony.Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek o świadczenie w ramach 500+ możesz złożyć osobiście w gminie, w której mieszkasz (w miejscu zamieszkania, a nie zameldowania, jeśli te adresy się różnią), za pośrednictwem Poczty Polskiej lub przez Internet – poprzez dedykowane serwisy rządowe i systemy internetowe systemy transakcyjne niektórych banków.Jak wypełnić wniosek?
WAŻNE! Przed wypełnianiem wniosku przygotuj następujące dane:
– numer PESEL wnioskującego (rodzica, opiekuna),
– dane adresowe,
– numer PESEL współmałżonka/współopiekuna (o ile go masz),
– numery PESEL dzieci, na które wnioskuje się o wsparcie,
– dane o dochodach (jeśli wnioskuje się wsparcie na pierwsze dziecko).
W przypadku braku numeru PESEL, podaj numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość (dowodu osobistego, paszportu). Wniosek „papierowy”
Jeśli postanowiłaś nie wysyłać wniosku pocztą, tylko złożyć go osobiście, przez proces wypełniania dokumentów przeprowadzą Cię specjalnie przeszkoleni urzędnicy. Oto lista miejsc, w których możesz tego dokonać:
Druki kwestionariuszy do wniosków (oraz załączników i oświadczeń) znajdziesz z kolei pod tym linkiem:
Pamiętaj, aby we wniosku zawrzeć wszystkie wymagane informacje. Brak choć jednej z nich (numeru PESEL, imienia i nazwiska wnioskodawcy, pełnego adresu zamieszkania, stanu cywilnego czy obywatelstwa) sprawi, że wniosek będzie niekompletny. W takiej sytuacji urząd wezwie Cię do uzupełnienia danych, a wypłata środków niestety się opóźni.Wniosek online
Jeśli chcesz przesłać wniosek online, możesz skorzystać z dedykowanych serwisów rządowych (www.empatia.mrpips.gov.pl, ePUAP, PUE ZUS), albo – dzięki współpracy rządu z bankami – z dodatkowych funkcji, uruchomionych w serwisach transakcyjnych bankowości internetowej. Wniosek możesz złożyć między innymi poprzez Alior Bank, BPH, Bank Handlowy, Millennium, Pekao SA, Bank Pocztowy, Bank Zachodni WBK SA, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP czy Credit Agricole.UWAGA:
W przypadku składania wniosków online poprzez serwisy rządowe, swoją tożsamość musisz poświadczyć za pomocą profilu ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jeśli składasz wniosek za pomocą serwisu transakcyjnego banku, poświadczenie tożsamości nie jest konieczne – bank zweryfikował już Twoje dane przy zakładaniu rachunku.Więcej informacji na temat przesyłania wniosków przez Internet znajdziesz tutaj:
Napisz komentarz