Zakup fotelika samochodowego dla dziecka może być nie lada wyzwaniem dla rodzica. Będzie on przecież potrzebny przy każdej podróży samochodem w całym okresie dzieciństwa. Tylko jak wybrać fotelik samochodowy dla dziecka, gdy na rynku dostępnych jest aż tak wiele modeli? Który z nich najlepiej sprawdzi się w trudnej sytuacji na drodze i zapewni maluchowi bezpieczeństwo? Zobacz, na co zwrócić uwagę kupując fotelik do samochodu dla dziecka.
W tym artykule znajdziesz:
Rozmiary fotelików samochodowych
Wiedząc, ile waży twój maluch, będziesz mogła wybrać odpowiedni model spośród jednej z kategorii fotelików, ponieważ są one podzielone na grupy pod względem wagi. Wyróżniamy 5 grup:
- grupa 0 dla niemowląt o wadze mniejszej niż 10 kg
- grupa 0+ dla niemowląt o wadze mniejszej niż 13 kg
- grupa I dla dzieci o wadze od 9 kg do 18 kg
- grupa II dla dzieci o wadze od 15 kg do 25 kg
- grupa III dla dzieci o wadze od 22 kg do 36 kg.
Foteliki samochodowe podlegają głównie podziałowi ze względu na wagę dziecka, ale możemy spotkać się również z innym kryterium rozmiaru fotelików samochodowych. Norma UP R129, zwana popularnie i-Size, skupia się bardziej na innym czynniku niż waga, a mianowicie na wzroście dziecka. Foteliki dobierane są więc głównie do wzrostu, a wytyczne umieszczone są na charakterystycznych, pomarańczowych etykietach na boku fotelika.
Według normy UP R129, niemowlęta i dzieci do 15. miesiąca życia muszą podróżować tyłem do kierunku jazdy. Dzięki temu podczas wypadku mali pasażerowie są lepiej chronieni, bo naprężenia powstające przy zderzeniu czołowym rozchodzą się po powierzchni skorupy.
Jak dobrać właściwy fotelik
Kupując fotelik dla niemowlaka powinnaś wybrać taki, który dozwolony jest dla dzieci od urodzenia, znajduje się w grupie 0 lub 0+ i posiada wkładkę redukcyjną zapewniającą lepsze dopasowanie dziecka do fotelika i zabezpieczenie główki przed kołysaniem.
Gdy główka dziecka zaczyna chociaż w niewielkim stopniu wystawać poza obrys fotelika, ciężko zapiąć dziecku pasy lub gdy maluch przekroczył wagę 10 kg przy foteliku z grupy 0 lub 13 kg przy foteliku z grupy 0+ to czas, by wymienić fotelik na większy.
Jeśli chodzi o foteliki samochodowe wchodzące w skład grupy I i II to powinniśmy zwrócić szczególną uwagę czy:
- linia oczu jest poniżej obrysu fotelika
- czubek głowy nie wystaje ponad obrys fotelika w przypadku fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy
- pasy nie wychodzą poniżej linii ramion, a w przypadku fotelików montowanych tyłem do kierunku jazdy nie znajdują się poniżej linii łopatek
- czy waga dziecka jest odpowiednia.
Foteliki z grupy III nie wymieniamy dziecku już tak często i z reguły wystarczają do osiągnięcia przez dziecko wagi 36 kg. Oczywiście jeśli dziecko nie ukończy 12 lat, a przekroczy już tę wagę, należy wymienić fotelik na podstawkę (booster).
Wymagane certyfikaty i atesty
Wybierając fotelik samochodowy dla swojego dziecka, zwróć uwagę czy posiada on homologację ECE, potwierdzającą europejskie standardy bezpieczeństwa. Wymagają tego przepisy dotyczące fotelików samochodowych. To bardzo ważne, by fotelik, w którym będzie jeździło, posiadał niezbędne certyfikaty. Oznacza to bowiem, że został on dopuszczony do sprzedaży. Europejski certyfikat bezpieczeństwa ECE R44-03 określa zgodność wyrobu z obowiązującymi obecnie wymaganiami technicznymi w Europie, wyznaczanymi prawnie przez dokument: ”ECE R44-03 Uniform provisions concerning the approval of restraining devices for child occupants of power-driven vehicles (child restraint system), United Nations, Genewa, 2001”.
ECE R44-04 jest dużo nowszym dokumentem, ale to również jedynie standard dopuszczający fotelik do sprzedaży.
Testy zderzeniowe
Żeby mieć pewność, że wybrany fotelik samochodowy zapewni dziecku bezpieczeństwo podczas jazdy, należy sprawdzić, jak wypadł w testach zderzeniowych, czyli crash testach bocznych i czołowych, które przeprowadzane są przez niezależną organizację konsumencką. Jakie testy możemy sprawdzić:
- test ADAC – niemiecki test ADAC jest jednym z najbardziej znanych i respektowanych testów fotelików na świecie. Ogólna ocena ADAC jest sumą oceny poszczególnych kryteriów, jak bezpieczeństwo, obsługa (czy jest łatwa i intuicyjna), ergonomia, substancje szkodliwe, czyszczenie. Jeśli chodzi o substancje szkodliwe, w badaniach sprawdza się, czy materiały, z których wykonany jest fotelik, są bezpieczne dla dziecka. Test ADAC jest o 50% bardziej wymagający i rygorystyczny niż norma R4404.
Badane foteliki mogą otrzymać jedną z następujących ocen:
5 (++) -Bardzo dobry
4 (+) -Dobry
3 (0) -Zadowalający
2 (-) -Dostateczny
1 (–) -Niedostateczny
- test OEAMTC – to testy fotelików samochodowych przeprowadzane przez austriacką organizację OAMTC. Tutaj, podobnie jak w testach ADAC, bierze się pod uwagę: bezpieczeństwo dziecka, sposób montażu, obsługę, ergonomię/komfort dziecka w foteliku oraz zanieczyszczenia. W tym teście każdy badany fotelik otrzymuje ocenę w postaci gwiazdek:
5 gwiazdek -bardzo dobry; bezpieczeństwo – 1,5/obsługa – 1,5
4 gwiazdki – dobry; bezpieczeństwo – 1,5-2,5/obsługa – 1,5-2,5
3 gwiazdki – satysfakcjonujący; bezpieczeństwo – 2,5-3,5/obsługa – 2,5-3,5
2 gwiazdki – absolutne minimum; bezpieczeństwo 3,5-4,5/obsługa – 3,5-4,5
1 gwiazdka – słaby; bezpieczeństwo ponad 4,5/obsługa ponad 4,5
- test TCS – to szwajcarskie badanie fotelików samochodowych dla dzieci przeprowadzane przez instytut TCS. W testach analizuje się następujące kryteria: bezpieczeństwo, obsługę/ergonomię, zawartość substancji szkodliwych, czyszczenie/przetwarzanie. Foteliki oceniane są w testach zderzeniowych, testach terenowych oraz podczas analizy chemicznej. W testach zderzeniowych wykorzystywane są dwa rodzaje manekinów – stanowiące najmniejsze i największe dozwolone obciążenie fotelika. Testy przeprowadza się w pozycji siedzącej i leżącej/pozycji do spania. Testy statyczne i montażu fotelika przeprowadza się w kilku modelach samochodów: Opel Adam (3-drzwi), Ford C-Max (VAN) i VW Golf (5 drzwi).
Ocena poszczególnych kryteriów wyrażana jest w %, natomiast ocena końcowa fotelika w teście TCS od 1 do 5 gwiazdek:
5 gwiazdek – 80 – 100 % – znakomity
4 gwiazdki – 60 – 79 % – bardzo godny polecenia
3 gwiazdki – 40 – 59 % – godny polecenia
2 gwiazdki – 20 – 39 % – warunkowo dopuszczony
1 gwiazdka – 0 – 19 % – niedopuszczalny.
Warto również sprawdzić, jak wybrany fotelik sprawdził się w amerykańskim teście NHTSA oraz brytyjskim teście AA.
Jak przewozić dziecko w foteliku
Oczywiście zakup właściwego i bezpiecznego fotelika samochodowego to nie wszystko. Należy jeszcze właściwie zamontować go w samochodzie
i dopilnować, by dziecko zawsze było właściwie zapięte.
Pamiętaj, że nie każdy fotelik samochodowy dla dziecka będzie odpowiedni do twojemu modelu samochodu, dlatego jeszcze przed zakupem powinnaś przymierzyć go i sprawdzić, czy odpowiednio przylega do siedzenia. Warto mieć pewność, że w razie wypadku, będzie on mógł spełnić swoją funkcję i zapewnić dziecku bezpieczeństwo.
Jakie są sposoby mocowania fotelika samochodowego?
- dwa punkty zakotwiczenia: zaczepy ISOFIX oraz Top Tether (TT), tak zwany górny pas mocujący oraz noga podpierająca, to zdecydowanie najbezpieczniejszy sposób mocowania
- również bardzo bezpieczny sposób mocowania to jeden punkt zakotwiczenia ISOFIX oraz noga podpierająca,
- trzypunktowy samochodowy pas bezpieczeństwa oraz napinacze pasa
i noga podpierająca, taka opcja również jest jedną z bezpieczniejszych sposobów mocowania, - jeśli mocujemy fotelik za pomocą pasów bezpieczeństwa, należy zawsze postępować zgodnie z dołączoną instrukcją montażu.
Pamiętaj, że samochodowy fotelik dla dziecka ustawiony pod niewłaściwym kątem może nie spełniać swojej funkcji. Podczas nagłego hamowania, siła nacisku będzie oddziaływała na szyję i głowę dziecka, dlatego nim wyruszysz w drogę upewnij się, że fotelik jest właściwie ułożony.
Czego zabraniają przepisy?
Bezpieczeństwo dziecka podczas jazdy samochodem jest najważniejsze, dlatego też należy bezwzględnie przestrzegać przepisów prawnych, które kategorycznie zabraniają:
- zakazu przewożenia w foteliku dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu, jeśli samochód jest wyposażony w poduszkę powietrzną dla pasażera (chyba, że zostanie ona wyłączona)
- zakazu przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w samochodzie niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa
- zakazu przewożenia dziecka na przednim siedzeniu mającego mniej niż 150 cm wzrostu poza fotelikiem bezpieczeństwa lub innym urządzeniem.
Nie wystarczy więc kupić najlepszy fotelik, który doskonale wypadł w testach i posiada wszelkie wymagane atesty. Trzeba jeszcze właściwie z niego korzystać i stosować się do przepisów.
Napisz komentarz