Męczący kaszel czy uciążliwy katar u małego dziecka potrafią przyprawić rodziców o dreszcze. Nic dziwnego, że maluch choruje, gdy za oknem wieje mocny wiatr i pada śnieg lub deszcz. A przecież jako niemowlę był okazem zdrowia! Jak mu teraz pomóc i co właściwie powoduje spadek jego odporności? Przeczytaj nasze sprawdzone porady, jak wzmocnić odporność swojej pociechy.

Osłabiona odporność to jak najbardziej naturalna kolej rzeczy. Niemowlaki zazwyczaj bardzo mało chorują, bo wciąż chronią je przeciwciała, jakie otrzymały podczas ciąży, a potem te wyssane z mlekiem matki. Im więc maluch starszy, tym mniej odporny na otaczające go infekcje, wirusy i alergeny. Poza tym samo pójście do przedszkola czy żłobka jest jak wejście w przysłowiową „paszczę lwa”. Pociecha wchodzi w zupełnie inne środowisko, styka się z czynnikami, na które nie jest jeszcze uodporniona. Kaszel u dziecka nie jest wtedy bardzo groźny, ale jeśli dojdą do niego gorączka, katar, bóle głowy albo osłabienie – powinniśmy skorzystać z pomocy lekarza.

Co na katar i kaszel u niemowlaka?

Najczęstsze objawy przeziębienia u dziecka to kaszel, katar i gorączka. Wszystkie możesz spróbować wyleczyć domowymi sposobami. Jak?

W przypadku gorączki:

  • Temperatura u dziecka może zostać zmniejszona, jeśli rozbierzesz malucha i położysz do łóżka. Ogrzej je  cienkim, bawełnianym prześcieradłem, a do czoła przyłóż chłodny kompres. Podawaj dziecku picie (wodę, rozcieńczone soki) i dbaj by w pokoju nie było zbyt ciepło (optymalna temperatura to 20-22 stopnie) ani sucho.

W przypadku kaszlu:

  • Pilnuj, by dziecko dużo piło. Możesz mu podawać wodę, herbatę, soki z warzyw i owoców. Nawodnienie rozrzedzi wydzielinę i pomoże w odkrztuszaniu.
  • Jeśli dziecko jest osłabione i leży, połóż mu pod głowę wygodną poduszkę.

W przypadku kataru:

  • Starszemu dziecku podłóż pod plecy kilka poduszek, by spało w pozycji półleżącej. Młodsze często kładź na brzuchu – wtedy wydzielina nie będzie spływała do płuc.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

  • Zdrowa dieta. Powinna zawierać mleko, produkty zbożowe, owoce i warzywa, mięso i ryby. Dbaj też o dostarczenie odpowiednich witamin. A zatem witamina C (cytrusy, natka pietruszki), witamina A (marchewka, brokuły), witamina E (soja, pomidory), selen – czyli pierwiastek powodujący wzmocnienie odporności (owoce morza, jajka) oraz cynk (drób, kasze).
  • Preparaty na odporność. Możesz je dostać zarówno z, jak i bez recepty. Inwestuj w probiotyki czy syrop na odporność dla dzieci. Szczególnie zalecany jest wyciąg z jeżówki, aloesu czy aronii.
  • Ruch na świeżym powietrzu. Codzienny godzinny spacer to nieszkodliwy i zdrowy sposób na hartowanie organizmu dziecka. Nie rezygnuj z niego nawet wtedy, gdy za oknem pada. Załóż maluchowi kalosze i płaszczyk i pozwól trochę poskakać po kałużach! Sprawdź porady naszych stylistów w ubrać malucha, by nie zmarzł i nie przemókł kiedy na dworze plucha.
Share Button